- » Pełnomocnik Dziekana ds. kierunku dziennikarstwo i kultura mediów
- » Toki studiów
- » Program studiów pierwszego stopnia
- » Program studiów drugiego stopnia
- » Program wyrównawczy dla studentów drugiego stopnia
- » Zagadnienia na egzamin końcowy studia pierwszego stopnia
- » Zagadnienia na egzamin końcowy studia drugiego stopnia
A
A
A
Dydaktyka » Zagadnienia na egzamin końcowy studia drugiego stopnia
Zagadnienia na egzamin końcowy studia drugiego stopnia
- Dyskurs: różne aspekty i sposoby rozumienia dyskursu w praktyce komunikacyjno-społecznej.
- Specyfika dyskursu medialnego i jego definicje.
- Zasady etyki języka w komunikacji medialnej.
- Wartości i wartościowanie w komunikacji medialnej (sposoby i funkcje wartościowania, językowe sposoby i środki wyrażania wartości).
- Podstawy aksjolingwistyki: założenia, główne zasady etyki słowa/komunikacji.
- Socjolingwistyczne uwarunkowania komunikacji medialnej (kontekst, sytuacja komunikacyjna, medium i uczestnicy).
- Formy transferu informacji i obiegi informacji w ujęciu historycznym.
- Wybrane typologie gatunków medialnych/ dziennikarskich.
- Gatunki dziennikarskie, gatunki medialne. Gatunek a format medialny.
- Wybrane metody badań tekstów medialnych (komunikacji medialnej) w perspektywie lingwistycznej (np. metody dyskursywne, badania multimodalne, onomastyka medialna, analiza zawartości).
- Zjawiska komunikacyjno-stylistyczne w wypowiedziach dziennikarskich i medialnych (np. eklektyczność, potocyzacja, kolokwializacja, wulgaryzacja/ dewulgaryzacja, interakcyjność, profesjonalizacja).
- Zewnątrzjęzykowe przyczyny przemian języka polskiego po 1989 roku, tendencje rozwojowe w polszczyźnie po 1990 roku.
- Najważniejsze tendencje rozwojowe w najnowszej polszczyźnie, w tym w polszczyźnie w mediach.
- Prasa przed rokiem 1989 w Polsce.
- Radio i telewizja przed rokiem 1989 w Polsce (sytuacja prawna, zasady funkcjonowania).
- Media a cenzura w Polsce przed 1989 roku. Zmiany na rynku medialnym w Polsce po 1989 roku.
- Typologia źródeł informacji dziennikarskiej.
- Interpretacja tekstu literackiego w tekstach dziennikarskich.
- Tekst kultury - zakres i znaczenie terminu.
- Techniki narracyjne we współczesnym reportażu.
- Reportaż - definicja gatunku, poetyka. Analiza wybranych przykładów.
- Felietony literackie - charakterystyka gatunku i współczesne przykłady.
- Performans, teatralizacja, widowiskowość, estetyzacja życia codziennego - zakres i znaczenie terminów.
- Teatralizacja w kulturze i mediach.
- Sztuka audiowizualna jako nośnik ideologii.
- Instytucje kultury w Polsce - zasady funkcjonowania.
- Strategie marketingowe i public relations w instytucji kultury.
- Radio a literatura - gatunki literatury audialnej.
- Liternet - definicja i charakterystyka zjawiska.
- Kultura masowa - definicje, teksty i praktyki kulturowe.
- Zasady etyki dziennikarskiej.
- Akty prawne regulujące pracę dziennikarza w Polsce.
- „Logos", „patos", „etos" w retoryce: omów pojęcia, odwołując się do wybranych tekstów współczesnej kultury.
- Interdyscyplinarność retoryki.
- Dawna i współczesna retoryka wobec prawdy i etyki (norm etycznych).
- Znaczenie komunikowania pozawerbalnego i retoryki wizualnej (wizualności).