Informacje o kierunku » Opis kierunku
Opis kierunku
Zgodnie z Misją Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie studia I oraz II stopnia na kierunku dziennikarstwo i kultura mediów służą zapewnieniu studentom kształcącym się w murach Uczelni wszechstronnego rozwoju intelektualnego i zawodowego poprzez realizację programu studiów oraz udział w przedsięwzięciach o charakterze środowiskowym, regionalnym, krajowym i międzynarodowym. Kierunek ten został wpisany w strukturę Wydziału Humanistycznego, który przedstawia program kształcenia, analizuje przebieg procesu kształcenia, zapewnia minimum kadrowe oraz ocenia jakość kształcenia na kierunku. Poszczególne specjalności pozwalają również na rozwijanie działalności badawczej prowadzonej przez pracowników Instytutu Językoznawstwa oraz Instytutu Literaturoznawstwa.
Nad programem i przebiegiem kształcenia nadzór sprawuje odpowiedni dla kierunku Prodziekan Wydziału Humanistycznego, Pełnomocnik Dziekana ds. kierunku dziennikarstwo i kultura mediów oraz Kierunkowy Zespół ds. Jakości Kształcenia, który monitoruje i ocenia jakość kształcenia, współpracując aktywnie z interesariuszami zewnętrznymi (przedstawicielami mediów regionalnych oraz ogólnokrajowych, stowarzyszeniami, urzędem miejskim, instytucjami publicznymi).
Jednym z zasadniczych celów studiów jest budowania potencjału intelektualnego (odpowiednio wykształconej kadry) dla mediów lokalnych i instytucji kultury działających w regionie, a także w kraju. Program studiów eksponuje kreatywność studenta, dojrzałość i odpowiedzialność intelektualną, przygotowując do aktywnego uczestnictwa w dyskursie publicznym i życiu kulturalnym oraz społecznym. Absolwent jest przygotowany do aktywności zawodowej w szeroko rozumianym sektorze medialnym, np. PR, reklama, budowanie marki, gry komputerowe i inne.
Absolwent może podjąć pracę m.in.:
- jako dziennikarz w redakcjach prasowych, radiowych i telewizyjnych, w portalach internetowych;
- w działach ds. promocji, wizerunku, budowania marki, komunikacji z mediami;
- w instytucjach kultury, urzędach, organizacjach, firmach;
- w agencjach reklamowych i public relations;
- w biurach rzecznika prasowego, biurach poselskich i sztabach wyborczych;
- może prowadzić działalność jako redaktor tekstów dziennikarskich, bloger, media worker, administrator portalu.